Het jaar 2024 is begonnen met opvallende aanmeldingen voor de inspectie van het MVO-Keurmerk – ISO 26000. Voor het eerst hoopt een organisatie uit de sector archeologie en de sector toerisme aan te sluiten bij het MVO-Keurmerk. Het totale platform, bestaand uit 120 MVO-Keurmerkbedrijven zet daarmee stabiel koers naar verdere bekendheid en vergroting van het platform. In dit kalenderjaar zal het MVO-Keurmerk dan ook steeds meer naar buiten gaan treden in haar zesde bestaansjaar.
De MVO-Keurmerkcommissie werkt inmiddels aan verdere contacten in het MVO veld met (semi-)overheidsinstanties, tenderbureaus en andere MVO platforms. Voor februari 2024 zijn inmiddels geen inspectiemomenten meer beschikbaar. Bedrijven die op korte termijn MVO-Keurmerk gecertificeerd willen zijn in verband met een uitvraag wordt dan ook geadviseerd ruim van te voren contact op te nemen via de daarvoor beschikbare kanalen.
Martin Bogers vult aan: ‘We beginnen terug te zien dat bedrijven vaak al langere tijd bezig zijn met de voorbereidingen op de MVO-Keurmerk – ISO 26000 toetsing en dit terdege serieus nemen. Zonder af te doen aan het totale draagvlak zien we terug dat de positie van het MVO-Keurmerk aan het veranderen is. Bij aanbestedingen wordt het bekender en is een toelichting nog nauwelijks nodig, aangesloten bedrijven leveren simpelweg de rapportage in. Daarnaast neemt de verscheidenheid toe wat op waardering van de markt kan rekenen. Eerder zagen we een conferentiecentrum voor politici, een dansschool en een vereniging van telers aansluiten. Dat gaat nu weer verder in twee nieuwe sectoren, daarbij is de beveiliging steeds meer opkomend. Deze sector wordt meer en meer gestimuleerd tot werken in de nieuwe economie, daar krijgen MVO-Keurmerkbedrijven het voordeel ten opzichte van niet MVO-Keurmerkbedrijven. Het leuke is, we weten nu al dat er nieuwe sectoren aan gaan sluiten, enkele organisaties zijn druk doende met de voorbereidingen. Het is enkel nog de vraag welk bedrijf het wordt’.