Marit Koppenhol (l), verdiepte het sterke MVO-beleid als prioriteit naar de internationale ISO 26000 norm. Namens Haagsehof nam zij het MVO-Keurmerk dan ook in ontvangst.

Voor wie daadwerkelijk met MVO bezig is, is het geen onbekend gegeven dat de internationale graadmeter de ISO 26000 norm betreft. Onze accountmanager onderzoekt niet voor niets het achterblijven van MVO in de schoonmaakbranche. Voor wie het predicaat wil voeren dan ook soms een te zware uitdaging, maar wie het predicaat weet te behalen mag het ook echt zeggen: we hebben het MVO-Keurmerk conform de ISO 26000 norm, de internationale normering.

Haagsehof was al een geruime tijd bezig met het documenteren en verdiepen van haar MVO-beleid. Voorzitter Peter van Duijn vond dat kenmerkend: ‘in een vroegtijdig stadium trokken ze aan de bel met vragen en een stukje bewijsvoering in zake de MVO-keurmerkeisen, dat geeft voor mij al aan hoe serieus zij er in staan. Heel direct, de focus ligt hier puur op de vastlegging van de ISO 26000 norm voor MVO.’

Inspecteur Gerard van der Werff bevestigd dit nog eens per telefoon: ‘Haagsehof haalt dit certificaat niet om het halen, maar omdat het MVO-beleid een uitvloeisel is zoals men al werkte en verder wil ontwikkelen. Peter van Duijn: ‘dit nemen we mee in de aanstaande MVO-Keurmerkcommissie, de verdere verdieping van de eisen en de status van het Keurmerk moeten centraal staan.

Welke zaken vielen dan op bij deze MKB-organisatie uit Rijswijk? Om te beginnen het zeer uitgebreide MVO-sturingsdocument wat geldt als uitgangspunt voor de organisatie, ook nog eens openbaar inzichtelijk: http://www.haagsehof.nl/mvo.html.

Daarnaast het Ondernemers voor Ondernemers ambassadeurschap van Oxfam Novib, de inkoop van verantwoorde producten bij lokale bedrijven. De aandacht voor de medewerker vanaf de start, de kwartaallunch voor nieuwe medewerkers, de wijze van contact bij ziekmelden, de opleiding ‘schoonmaken in huis.’

Bij arbeidsomstandigheden gelden er uiteraard speciale werktijden, woon-werkverkeer loopt zoveel mogelijk via fiets & OV en kantoormedewerkers hebben de kans om gratis te sporten. Verder is de Climate Neutral Group als richtlijn gehanteerd voor de inschatting van de CO-2 uitstoot, er is i.o.m. Renewi progressie in het scheiden van afval en ook maatschappelijke initiatieven worden actief gesteund.

Al met al slechts een greep uit het uitgebreide MVO-beleid van Schoonmaakbedrijf Haagsehof. Een MVO-beleid waarmee het zich een voorbeeld mag noemen voor de branche, en een MVO-beleid dat bovengemiddeld scoorde op basis van de ISO 26000 norm. Daarmee kon Gerard van der Werff het rapport opmaken en concluderen dat aan zowel sluiscriteria als deelcriteria ruimschoots werd voldaan. Wij feliciteren het gehele team van Haagsehof dan ook van harte met het behalen van het MVO-Keurmerk conform ISO 26000!

Meer informatie via: http://www.haagsehof.nl/mvo.html