CEO Bas Latten neemt het CSR Quality Mark Certificate in ontvangst na een zeer overtuigende audit.
Het verhaal van Cyclups klinkt voor velen als sprookje in de oren, maar blijkt een prachtige werkelijkheid. Nog geen drie jaar geleden verkenden Bas Latten en Sean Colombon al backpackend de wereld. Zo’n reis waarvan je op die leeftijd zou zeggen: ‘nog even er tussenuit en dan beginnen aan het studentenleven.’ Dankzij een bijzondere duikervaring liep het totaal anders. Een schokkende duikervaring – ‘Wij zagen meer plastic dan vissen in de zee’ – en het zien van talloze openlijke afvalverbrandingen in Azië, bracht ze op een lumineus idee: plasticvervangers op basis van afvalstro. ‘In samenwerking met innovatielab CHILL op de Chemelot Campus in Geleen is een procedé ontwikkeld om van afvalstro iets te maken dat de plasticvervuiling, de verbranding van agrarisch afval en de CO₂-uitstoot tegengaat.’
Met Cyclups ontstond een organisatie met MVO als vaste basis en uitgangspunt. Mondiaal is er zeer grote belangstelling voor de organisatie, bedrijven in tal van landen vragen pakketjes aan en leggen contact. De ondernemers worden dagelijks door vooraanstaande organisaties uitgenodigd die op zoek zijn naar plastic alternatieven. Daarbij geldt dat er talloze tests worden gedaan met biologische producten, de regel is duidelijk: ‘Na 60 dagen mag er niks meer van over zijn. We willen transparant en eerlijk zijn naar onszelf en naar de wereld en aantonen dat ons product waarmaakt wat het belooft.’
Inspectrice Chantal Damen legde de ISO 26000 meetlat dan ook welhaast als een gelijke langs Cyclups. De internationale richtlijn wordt mondiaal zeer goed ontvangen met het MVO-Keurmerk, de rapportage erachter is echter van groot belang. Leveranciers die geselecteerd worden voor de productie dienen tevens van goede huize te komen, de keten is immers zo sterk als de zwakste schakel. Productieopschaling wordt dan ook vormgegeven met een organisatie die mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt werk biedt. Elke dag is MVO dan ook onlosmakelijk verbonden met de bedrijfsvoering. Damen constateerde dan ook een zeer sterke, haast logische score op basis van de 3 P’s. De keten voert een sterke drempel als het gaat om MVO en greenwashing wordt aan de poort uitgesloten door duidelijk te toetsen. Het is de overtuiging die deze ondernemers het succes gaan brengen, want wie de wereld beter maakt, die wordt zelf ook beter!
Namens de MVO-Keurmerkcommissie worden hierbij de hartelijke felicitaties overgebracht aan Cyclups met het behalen van het MVO-Keurmerk – ISO 26000!
Openbare checklists (2022) inzien: http://www.keurmerkmvo/keurmerkeisen
Meer informatie via: http://www.cyclups.com/ & http://www.limburger.nl/cnt/dmf20211123_93014585