Ons wagenpark rijd op benzine, nog op diesel, in toenemende mate op elektriciteit of in veel mindere mate op lpg. Andere brandstofbronnen worden wel eens besproken, waaronder  met name waterstof.

Maar misschien hebt u ook wel eens de gedachte: zou het niet helemaal anders kunneGijsbertn? Op water of lucht zou toch veel mooier zijn?

SolutionAir uit Barendrecht heeft deze gedachte omgezet in een technisch werkbare oplossing: rijden op perslucht. Gewoon: rijden op samengeperste buitenlucht. En dat met de auto’s die u elke dag ziet rijden. Het lijkt te gek om waar te zijn maar kijk eens op: www.solutionair.nl. Solution bedrijf bouwt auto’s met een verbrandingsmotor zoals we die allemaal kennen om tot auto met persluchtmotor. En het werkt; dat wijst de praktijk uit.

Denk je in: geen uitlaatgassen meer, in enkele minuten tanken, bestaande motoren kunnen gebruikt blijven worden…

Toch blijft een doorslaggevend succes uit. En waarom?

Hieronder zetten we enkele bezwaren tegen het rijden op perslucht op een rij:

  • Aan het ombouwen van een bestaande verbrandingsmotor hangt een stevig prijskaartje: ruim € 10.000,- gaat het per motor zeker kosten.
  • Perslucht tanken kan nog op heel weinig plaatsen in Nederland.
  • De persluchttank in u auto neemt grofweg eens zoveel ruimte in vergeleken bij een LPG tank, voor een enigszins redelijke kilometerradius. Het lijkt dus voor personenwagensminder geschikt
  • Alleen auto’s met een Elektronic Control Unit kunnen omgebouwd worden: dat zijn de moderne motoren.

Maar de grootste uitdaging is wel dat de overheid of energiereuzen zich afzijdig houden: er is geen stimulans, geen subsidie.

We wensen Solution Air van harte succes.

En betrokken beleidsmakers: pak deze handschoen op!