Volgens een niet nader te noemen schoonmaakbedrijf zijn we hard op weg om duurzaamheid langzamerhand te implementeren in alle (facilitaire) organisaties. En als dat geïmplementeerd is, zijn we dan klaar met MVO? Lijkt mij zeker niet. Het is geen noodzakelijk kwaad of een monster dat we in huis hebben gehaald. Nee, het is op alle fronten in de organisatie gemeengoed geworden om duurzaamheid in al zijn hoedanigheid te tonen. Misschien wel in de hoogste versnelling, want het moet! Onze aardkloot heeft dit hard nodig om zijn voortbestaan te garanderen, niet over 10 jaar, niet over 50 jaar, nee, in de oneindigheid.
Wat zegt het grote schoonmaakbedrijf dan ten faveure van duurzaamheid? Wat is er gebeurd? Wat beweren zij? Enkele aanknopingspunten om MVO praktisch in te vullen; ik citeer:
- “Energie. Schoonmakers werken vaak nadat uw eigen personeel al naar huis is. Schoonmaken is intensiever dan bureauwerk, dus misschien kan de thermostaat al omlaag ondanks dat de schoonmakers nog aan de slag moeten. Voor het schoonmaken is goed licht natuurlijk belangrijk, maar je kunt maar op een plek tegelijk schoonmaken. Lampen met bewegingsmelders kunnen al veel energie besparen.
- Afval. Scheiden van afval is een relatief simpele stap qua duurzaamheid, maar de wijze van scheiden verschilt van bedrijf tot bedrijf. Stem goed af waar welke afvalstroom wordt ingezameld, zodat het gescheiden afval ook gescheiden bij de eindverwerker uitkomt.
- Water. Doorspoelen van toiletten en planten water geven met opgevangen regenwater verkleint de druk op het riool bij zware regenbuien en verkleint de druk op drinkwaterproductie bij droogte. Twee vliegen in een klap.”
Zijn we er dan op basis van deze drie mooie initiatieven én resultaten klaar? Nee toch, het is een continue proces dat verder uitgebreid moet worden. Het moet in de genen gaan zitten. Het hoort er niet bij van; ‘o ja we doen ook nog aan MVO!’. Nee van schoonmaker tot directeur, iedereen is erbij betrokken in de keten en uiteraard alle stakeholders zoals klanten, leveranciers, overheden, omwonenden etc.
Maar zelfs in de aanbestedingen begint het op te vallen dat er a) een hoofdstuk aan besteed wordt dat je als organisatie moet aantonen hoe het geïmplementeerd is of b) de gehele aanbesteding heeft als uitgangspunt MVO. Dan ben je goed op weg als opdrachtgever.
Zijn alle schoonmaakbedrijven hier klaar voor, stel ik mij de vraag? Ik vrees nog van niet. Bij 40% van de bedrijven, volgens het onderzoek, is nog geen concreet beleid geformuleerd voor het verduurzamen van de organisatie.
Er zijn wel lokale MVO-initiatieven, ideeën etc. en ja we hebben een MVO-beleidsverklaring, een jaarrapport of biologisch afbreekbare middelen en recyclebaar toiletpapier en -flacons, maar dan houd het een beetje op. De focus ligt uiteraard meer op de operationele organisatie.
Maar er zijn goede initiatieven te vinden in Noord Holland waar een bekend MKB-schoonmaakbedrijf een 100% doelstelling heeft voor het leveren van impact in alle geledingen. Zij doen nog voornamelijk mee met aanbestedingen die 100% gaan voor duurzaamheid. Daar zijn ze in gesprek mee en dit levert mooie samenwerkingen op.
Wat zouden we dan moeten doen als branche? Ik denk heel veel! En wat levert het op op de korte en lange termijn? Allemaal vragen die snel en adequaat beantwoord moeten worden.
Ga continue in gesprek met je opdrachtgevers, leveranciers en medewerkers. Vorm een keten met je belangrijkste stakeholders. Wat kunnen we gezamenlijk betekenen om onze processen duurzamer te maken. Schoonmaken kan juist in de keten van alle samenwerkingen een grote rol gaan spelen. Wat mij betreft een verplicht huwelijk in de nabije toekomst. 1 + 1 = MVO!
Marcel de Jong
Mei 2021